رواية حبي لك تحول لشك ( كامله جميع الفصول) بقلم محمد حسنين
الاب:- هبقي جد... بس انت صغيره اوي يابنتي
الفتاه:- لسه مش متأكده يا بابا بس انا فرحانه اوي
الام:-مبروك يا بنتي.... هتقولي لجوزك امتي
الفتاه:-لما اتأكد ابقي أقوله وبعدين طليقي
الاب:-بس هو لسه مطلقيش
تنهدت بحزن هي حقا تحب زوجها ولا نريد أن تتطلق منه ابدا ولكن ما باليد حيله
قالت الأم لتخرجها من حزنها:-كده مش هتروحي مع صحابك اسكندريه الا لما نروح معاكي بعد اسبوعين يا وتين
وتين :-لا..لا هروح بالله عليكِ دي اجازه نص السنه فى الجامعه و انتِ وعدتيني اني اروح معاهم وكدا كدا احنا هنعيش هناك فأنا هقعد انا والبنات في بيتي عقبال اما تيجو ونوضب البيت
الاب:- طب وتحليلك
وتين:- هروح اعملها هناك
الام:- متعرفيش حد اللي لما تتأكدي
وتين:- محدش يعرف إلا لما إلياس يعرف الاول
الام :-برحتك يابنتي
وتين :-هدخل اجهز الشنطه
الاب:- ماشي يا قلبي
وتين ١٨ عاما،شعرها ذهبي طويل،عيناها
فيروزتان،بشرتها بيضاء، رقيقه وجميله، محجبه،متزوجه من حب حياتها إلياس من وهي في سن الخامسه عشر بعد إلحاح كثير من إلياس لوالديها.
دخلت غرفتها بحزن وجلست علي السرير تتذكر كل لحظاتهم معاً هنا كان يلاعبها بألعابها وعلي هذا المكتب يجلس معها يساعدها في فروضها المدرسيه ويلون ويرسم معها وعلي هذا السرير وقت النوم يروي لها قصه من القصص التي تفضلها وبعدها يذهب الي بيته الذي بجانب بيتها تماما حيث الشقتان بجانب بعضهم
وتين بحزن:-ادي شهر وانت مقرر اننا نطلق....ربنا يسامحك... بس لسه بحبك ومش عاوزه أطلق منك
حضرت حقيبتها وبعدها خرجت لتر اختها الصغيره صاحبه التسع سنوات تلعب لتذهب نحوها وهي تقول:-لعبتي يا رنا
ابتسمت لها رنا وهي تقول:-ايوه لعبت كتير اوي
وتين:- طب يلا عشان تنامي الوقت اتأخر
رنا:- حاضر
ذهبت رنا لغرفتها وذهبت وتين لغرفه والديها طرقت الباب ودخلت بعدما أُذِنَ لها ارتمت في حضن والدتها وأخذت تبكي هي تعبت من. أن تبكي علي سريرها بدون أن يسمعها أحد ، اخذت والدتها تطبطب عليها فقالت ببكاء:- انا بحبه اوي.... انا مش عارفه ليه بيعمل كدا وليه عاوز يسبني، هو حتي مش اتصل يطمن عليا ولما بتصل مش بيرد وحططني علي البلاك
احتضنها والدها بعدما اخذها من حضن والدتها وهو يقول:-خلاص
وتين ببكاء:-انا بحبه اوي يا بابا.........بحبه اوى
شدد والدها علي احتضانها وهو يقول:-كفايا عياط بتتعبى نفسك يا بنتي
وتين:- بابا انا مش عاوزه انام لوحدي انهارده
ابتسم والدها وقال:- خليكي نايمه معانا
احتضنتها والدتها وهي تقول:-نامي يا بنتي ربنا يريح قلبك
ونامت فى غرفه والديها بعد بكاء كثير
•••••••••••••••••••••••••••••••••••
في صباح يوم جديد تجمعت مع اصدقائها الذين هم ثلاث فتيات واسمائهم ( سمر ،ميرنا،سلمي) بعد رحله طويله وصلو الي الاسكندريه وتحديدا أمام منزل كبير أشبه بالقصر يتكون من طابقين امام البحر ودخلوا هم الاربعه
سلمي بدهشه:- وتين ماشاء الله البيت جميل اوي
وتين:-شكرا....... انا هروح مشوار ورجعه علي طول
سمر:- اجي معاكي
وتين:- لا عادي هو مشوار سريع
وبعد ساعه رجعت وتين الي المنزل وبعد وقت
سلمي انا جعانه
وتين:- في اكل في المطبخ
ميرنا:- اكلنا
وتين:- طيب مين يجي معايا اجيب حاجه نأكلها
لن يرد عليها أحد إلا سمر فقالت بغيظ:- اندااال
ميرنا:-بصراحه مش قادره اتحرك
وتين:- عادي يا ميرو
بعد وقت كانا يقفان بخوف تائهان
وتين:- احنا بقينا ساعه رايحين جايين ومش عارفين نعمل حاجه لا لقينا اكل ولا عارفين نروح
سمر :- في حد هناك اهو...دا جي علينا.....يالهوي لحسن يكون حرامي ولا حاجه
وضعت وتين يدها علي بطنها بتلقائيه وهي تقول:- يالهوي هنعمل اي
غداقترب منهم ذلك الشخص بهدوء مخيف مما دب الرعب في قلوبهم اختفت وتين أكثر علي جنينها التي لم تتأكد بعد من وجوده واقرب منهم أكثر وووو
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°